Olympisch Netwerk » Uitgelicht » Dennis van de Laar bewijst snelheid tijdens seizoensafsluiter Formule Renault 2.0l NEC

Dennis van de Laar bewijst snelheid tijdens seizoensafsluiter Formule Renault 2.0l NEC

geplaatst op 29 september 2011

MONZA - Dennis van de Laar heeft het seizoen in de Formule Renault 2.0l Northern European Cup afgesloten met de negende, tiende en elfde plaats. De snelle Nederlander uit de stal van Frits van Amersfoort besloot op het legendarische Formule 1-circuit van Monza het NEC-seizoen. Van de Laar eindigde als rookie tussen de ervaren toppers knap op de zevende plaats in de eindstand van het competitieve kampioenschap.

"Ik kende de baan niet, ook niet uit de simulator maar in de eerste vrije training zat ik er direct goed bij met de zesde tijd. De achterstand op de nummer 3 was slechts een halve tiende. Dat leverde veel vertrouwen op voor de rest van het weekend", blikte Van de Laar terug. "In de tweede vrije training reden veel concurrenten op nieuwe banden terwijl wij op gebruikt rubber naar buiten gingen. Dat resulteerde in de elfde tijd maar ik boekte de nodige progressie. In VT3 reed ik op nieuw rubber maar ik kon daar helaas niet optimaal gebruik van maken. Ik eindigde in die sessie dan ook als negende. Na de trainingen heb ik mijn data kunnen vergelijken met de gegevens van mijn teamgenoot Jack Hawksworth. Hij is een snelle en ervaren coureur waar ik veel van opstak."

Door de lange rechte stukken op het Italiaanse circuit draaide de kwalificatie feitelijk maar om één ding: het vinden van een goede slipstream: "Dat was van groot belang om een snelle tijd op de klokken te kunnen zetten. Ik was echter drie ronden op zoek naar een goede slipstream maar kreeg er geen te pakken. Er werden veel spelletjes gespeeld. Zodra je achter iemand zat ging hij van het gas af zodat je niet kon profiteren. Zonder slipstream een tijd neer moeten zetten is 'killing' hier op Monza, dus ik zat er net niet lekker bij. De eerste race moest ik als elfde starten, in race 2 als twaalfde. De startopstelling van de derde wedstrijd werd bepaald door de uitslag van de eerste race."
Toch was de jonge rookie gebrand op een goed resultaat. Vol motivatie stond Van de Laar aan de start van de eerste race. "De wedstrijd begon goed. Ik had een goede start en haalde vier of vijf concurrenten in. In de openingsronde reed ik echter mijn voorvleugel scheef. Ondanks dat was ik toch in staat om goede rondetijden neer te zetten. Ik miste echter wel de aansluiting met de top door het verlies aan downforce, waardoor ik als negende eindigde. Ook in de tweede race kwam ik goed van mijn plek. Opnieuw reed ik een sterke openingsfase maar ik was in het verloop van de race teveel aan het verdedigen. Daardoor verloor ik de aansluiting met de rijders voor me en kon ik niet profiteren van hun slipstream. Het was dan ook lastig om het tempo goed vast te houden, wat resulteerde in de tiende positie."
"In de derde race was het eigenlijk hetzelfde verhaal: we hadden net niet de snelheid om ons te mengen in de strijd om de kopposities. Ik was te snel voor de middenmoot maar net te langzaam voor de top. Uiteindelijk werd ik als elfde afgevlagd."
"Al met al was het een redelijk weekend. Ik was vanaf het eerste moment goed op snelheid maar in het vervolg van het weekend boekten de rijders die in de trainingen achter me stonden meer tijdwinst. Al met al heb ik weer veel geleerd over het verdedigend rijden en het pakken van de juiste slipstream. Dat is kennis die ik de komende jaren zeker kan gaan gebruiken. Ook heb ik het nodige opgestoken van mijn teamgenoot Jack. Hij was in het verleden succesvol in de kartsport en heeft ook goede prestaties neergezet in het Brits Formule Renault 2.0l-kampioenschap. Van hem heb ik veel geleerd dus al met al was het een nuttig weekend."
 Van de Laar sloot zijn debuut in de singleseaters af met een verdienstelijke zevende plaats in het NEC FR 2L. Er rest voor Dennis nog een race voor de EuroCup 2L.
bron: RaceXpress